Warning: include(/home/panhuijs/domains/panhuijsen.nl/private_html/2.0.0/desktop/components/cookies.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/panhuijs/domains/panhuijsen.nl/public_html/2.0.0/desktop/load.php on line 13

Warning: include(): Failed opening '/home/panhuijs/domains/panhuijsen.nl/private_html/2.0.0/desktop/components/cookies.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php56/lib/php') in /home/panhuijs/domains/panhuijsen.nl/public_html/2.0.0/desktop/load.php on line 13

De vullingsgraad moet omhoog

De vullingsgraad moet omhoog

De meest voorkomende verpakking die Nederlandse webwinkels gebruiken is de oude vertrouwde kartonnen doos. De vullingsgraad daarvan is gemiddeld 50 procent.

Samen met webwinkels en toeleveranciers heeft Thuiswinkel.org het doel gesteld om de lucht in pakketten met 10% te reduceren in 2022. Bovendien zet de e-commercesector in op het helemaal weglaten van verzendverpakkingen, waar dat mogelijk is. Het is een van de doelstellingen in het Brancheverduurzamingsplan Verpakken 2019-2022.

Om producten zonder schade te kunnen bezorgen bij de consument, is verpakken veelal noodzakelijk. Daarbij is het ook belangrijk dat de verpakking niet te groot is.
Uit een studie van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek blijkt dat hoe meer producten bij elkaar worden verpakt, hoe efficiënter de doos is gevuld. Eind 2018 voerde Partners for Innovation in opdracht van Thuiswinkel.org een steekproef uit, die een beeld geeft van de lucht in e-commerceverpakkingen.

Webwinkels gebruiken verschillende verzendmethodes. De meest voorkomende is de kartonnen doos (75%), gevolgd door de kunststof zak (19%). De vullingsgraad van enveloppen en verzendzakken ligt veel hoger dan bij dozen, namelijk (bijna) 100%. Omdat een zak minder bescherming biedt, kunnen echter niet alle soorten producten hierin verzonden worden. Bij een kartonnen doos is de vullingsgraad ‘gemiddeld’ 50%. Grote webwinkels presteren gemiddeld iets beter dan kleine webwinkels.

Vullingsgraad
De sectoren kleding en elektronica hebben een hoge vullingsgraad. De kledingsector presteert beter dan gemiddeld met een vullingsgraad van dozen van gemiddeld 60%. Kleding is een zacht product en daardoor gemakkelijk te vormen naar de doos waarin het wordt verpakt. Elektronicaproducten zitten vaak al in een stevige doos en zijn vormvast, hier is dus geen speling bij de verzendverpakking. Grotere elektronica producten worden vaker zonder verzenddoos verstuurd.

Opvallend is dat grotere producten efficiënter ingepakt worden dan kleine producten. Uit de grafiek blijkt dat bij kleinere producten (minder dan 10 liter, en dat zijn veruit de meeste zendingen) de vullingsgraad onder 30 procent ligt!

Vaak hebben kleine producten een minimale verpakkingsgrootte nodig omdat ze anders gemakkelijk kwijt raken. De kleinste standaarddoos is nog aanzienlijk groter dan kleine producten, wat resulteert in een lagere vullingsgraad voor deze producten.

De doelstelling om de lucht in pakketten met 10% te reduceren in 2022 is wat magertjes in het licht van de uitkomsten van de studie. Daar tegenover staat dat het ontwikkelen van ‘e-commerce ready’ verpakkingen een uitdaging is voor de hele keten, niet enkel voor de webwinkels. Een slimme online logistiek begint bij de producent. Bovendien moet de geautomatiseerde magazijn- en sorteerprocessen worden aangepast om de grotere diversiteit aan verpakkingen aan te kunnen.